
Pokud netušíte nebo jste zapomněli o čem byla v příspěvku „Předvolání k soudu“ řeč, stojí za to si to lehce zopakovat (a případně mrknout na podrobnosti). Ve školní poště jsem objevil e-mail, jehož obsahem bylo nařčení z nelegální činnosti a následné vyhrožování soudem. A protože je téma podvodných e-mailů (telefonátů, sms, zpráv ve WhatsAppu…) poslední dobou dost aktuální a v mediích frekventované a vděčné, zůstali jsme i my v informatice u této problematiky trochu déle než bylo původně v plánu.
Po prvotních diskuzích o tom, že tyto podvody nejsou vlastně ničím novým, že je jen dnešní technologie posunuly o několik levelu blíž k na první pohled mnohem hůře rozeznatelným (připomínal jsem první anglicky psané mejlíky nebo jejich špatně-krkolomně-neohrabaně přeložené pokračovatele), jsme se posunuli k povídání o tom, proč k takovým jevům vůbec dochází, na koho jsou cílené, kdy se objevují nejčastěji (v jakém období), na co se u nich spoléhá a jestli si třeba myslí, že na ně někdo naletí. Z tohoto povídání potom vzešlo několik styčných bodů, podle kterých lze takový podvod rozeznat, i když vše vypadá na první pohled věrohodně a bezproblémově.
Když jsem potom přemýšlel, jak ověřit u žáků získané znalosti a dovednosti, napadlo mě „zahrát si na ty špatné“. Že by mohlo být fajn ověřit všechno to, o čem jsme si tak dlouho povídali netradičně tak, že jednoduše každý žák podobný podvod sám vytvoří. Má to svoje úskalí (chvíli jsme přemýšlel i o tom, že bychom to mohli zkusit vypustit do světa, ale to už by byl asi dost zbytečný risk a koledování si o nepochopení a malér), ale na druhou stranu jsem předpokládal, že to bude většinu deváťáků mnohem víc bavit – a to jen díky tomu, že si zahrají na „padouchy“…
No a tak jsme se odvážně pustili do tvorby falešných e-mailů a stali se z nás vlastně na chvíli „kyberšmejdi“. Během tvorby padala spousta zajímavých doplňujících otázek a docházelo k upřesňování některých důležitých věcí, například:
- jak vymyslet to, aby bylo vidět, že odkaz vede na falešné stránky
- bude stačit v adresách změnit třeba jen jedno písmenko
- můžu používat originální logo banky, pošty atd.
- jak vypadají originální mailové adresy České pošty (nebo nějaké banky...)
- co to znamená, když mě GMAIL informuje, že zpráva vypadá nebezpečně
- a mnohé další, které už jsem zapomněl
Jaké tedy bylo zadání?
Vytvoř v Google Nákresech co nejvěrohodnější grafickou podobu podvodného e-mailu. Snaž se využít co nejvíce prvků ukazujících na podvod (ale na druhou stranu je umě ukryj, aby nebyly úplně lehce odhalitelné). Inspiruj se tím, o čem jsme si povídali a co máte nahrané ve sdílené složce. Pokus se splnit zejména následující:
- obrázek bude vypadat jakoby to byl e-mail otevřený v GMAILu
- využij všechny důležité (i ty nenápadné) grafické prvky
- cílem je vylákat peníze nebo citlivé údaje
- případné odkazy se snaž simulovat „bublinou“, ve které bude bude vidět cíl odkazu
P. S. Samozřejmě stejného efektu lze dosáhnout třeba i v Canvě nebo obyčejném malování...
Povedlo se nebo ne?
Co dodat na závěr? Deváťáci si to užili a já popravdě taky. Bylo fajn vidět, jak postupně většina „překlápí“ svoje myšlení, jak přemýšlí o každém detailu (čím to ještě víc vyšperkovat), jak se snaží do práce vložit co nejvíce prvků, o kterých jsme si povídali. Obzvláště zajímavé třeba bylo, když tvořili úmyslné gramatické chyby… 😀 Prostě to bylo celkově moc prima a čas nám tak nějak letěl až moc rychle… Myslím, že někteří si s úkolem opravdu hodně vyhráli (viz například samostatný a asi nejpovedenější výtvor vpravo nahoře). 😎 V obrázcích ale najdete všechny výtvory a vlastně ani jeden není úplně „odfláknutej“ a mimo, takže za mě dobrý… 😃
No a mně teď už nezbývá než doufat, že veškerá energie, která byla do tématu vložená, byla přetavená v důležité praktické dovednosti a že při setkávání s podobnými podvody nikoho ani nenapadne na něco zběsile a bezmyšlenkovitě klikat… 🙂 No uvidíme…
Možná si vzpomenete na moje předchozí povídání o „Předvolání k soudu“. Byl hřích nepokusit se dotáhnout myšlenku ještě dál. Plány neplány… A tak se asi nemůže nikdo divit, že se z deváťáků následně stali „kyberšmejdi“… 😇#Kantořina #InformatikaNaZŠ #Kyberbezpečí #UčímeModerně pic.twitter.com/eGD4t4qahg
— Vedmous (@vedmous) December 3, 2022
Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky. Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how i v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru.