
Poslední dobou se to hrne z různých stran. „Roboti“ všech kategorií útočí z televize, internetu, časopisů i z dalších médií. Až jsem to nevydržel a řekl si, že přejdu do protiofenzivy… 😎 Vlastníme na škole již pár roků několik Ozobotů, ale do této chvíle vlastně jen lenošili a čekali na svoji příležitost. Bylo na čase je tedy posunout do „první linie“…
Zrovna jsme v matice v šestce probírali násobky, dělitele a znaky dělitelnosti a připadalo mi tedy ideální vzít do hodiny tyhle „ďábelské potvůrky“ a využít nadšení žáků z roztomilých robůtků nejen k opakování, ale i jako jakousi odměnu. Vytvořil jsem si v Excelu šablonu pro pracovní listy a pak již jen 😉 sázel čísla podle toho, co jsem potřeboval procvičovat…
Na co konkrétního jsem tedy tyhle malé robůtky „zneužil“? Jednalo se o opakování již probraného učiva o znacích dělitelnosti (jak poznáme, že je číslo dělitelné dvěma, pěti…) a „hráli“ jsme si s tím dvě vyučovací hodiny (bylo to celkem dost počítání…). Ale stejně tak dobře by šlo vše využít i na objevování, prozkoumávání a ověřování pochopení učiva při jednotlivých hodinových blocích – prostě nejdříve pracovní list(y) na dělitelnost dvěma, jiný den na dělitelnost 5, 10 atd. Jak to uchopíte vy sami, to už bude záležet na podmínkách ve vaší škole a samozřejmě i na vašich záměrech.
Náhledy použitých pracovních listů vidíte v následující galerii…
Aby to nebylo jen „obyčejné hraní“, stanovili jsme si na práci jasná pravidla a postupy, které se budou dodržovat. To většinou bez problémů všichni respektovali – inu, každý si chtěl s tím malým robotem užít chvíli „legrace“ a stálo mu to jednoduše za to. Pár pokusů o „zrychlení“ celého postupu (a malé podvádění) se samozřejmě objevilo, ale důslednost a nekompromisní trvání na stanovených pravidlech se během chvíle postaraly o to, že další pokusy byly shledány zbytečnými (vlastně jen zdržovaly a oddalovaly ten okamžik, kdy si mohli hrát s OZOBOTEM)…
ÚKOLY (2 typy PL)
DO SEŠITU vždy provádět VÝPOČTY - u každého čísla, přes které OZOBOT projíždí zjistit, kolikanásobek daného dělitele to je.
DO SEŠITU vždy provádět VÝPOČTY - u každého čísla, přes které OZOBOT projíždí zjistit, kolikanásobek daného dělitele to je.
PRACOVNÍ LIST (typ 1 - BLUDIŠTĚ)
Pokud žáci s OZOBOTY ještě moc nepracovali, je lepší dělat každé číslo z PL samostatně - nemusí se řešit křižovatky. Potom je třeba počítat s tím, že se musí připravit a vytisknout do jedné lavice každý PL dvakrát.
Pokud chcete využít PL tak, jak je nastaven (náročnější, obě čísla), je potřeba upozornit žáky na nutnost využít křižovatky - musí se počítat se zadáváním barevného kódu vždy s dostatečným odstupem před křížením drah.
PRAVIDLA
- Nejdříve na PL obyčejnou tužkou vymyslet strategii (odhalit správná čísla, vymyslet jejich propojení…).
- Poté vypočítat do sešitu dané příklady.
- Provést ve dvojici vzájemnou kontrolu vypočítaných výsledků.
- Po kontrole a opravě chyb vzít fixy a obtáhnout jimi dráhu (zakreslit správné barevné kódy).
- Nakonec si vzít z „centrálního parkoviště“ jednoho OZOBOTA a pustit po vytvořené dráze (3× - kontrola, že je vše v pořádku a není projetí náhoda).
- Zavolat učitele - celková kontrola (výpočty, řešení pro OZOBOTA...).
- Vrátit OZOBOTA na „centrální parkoviště“.
Na co si dát POZOR?
- Na začátku je určitě vhodné zopakovat jednotlivé znaky dělitelnosti.
- Je rovněž třeba upozornit na „ozobotí záludnosti“ (šířka dráhy, ostrost zatáček, barevné kódy, kalibrace...).
- Každým číslem (přes každý barevný kód) může projet OZOBOT jen jednou.
- Pokud má nějaká dvojice delší čas problém s nalezením správné cesty, lze ji poskytnout jako NÁPOVĚDU pracovní list s řešením (podle něj vytvoří kódy a může tak počítat příklady do sešitu).
Samozřejmě tohle není jediná možnost jejich využití. Ozoboti jsou nejen naprosto univerzální pomocníci, ale hlavně skvělí motivátoři. Já je využil v matice k procvičování a opakování dělitelnosti čísel. Stejně tak bude ale možné nechat jezdit potvůrky po násobcích, příkladech se stejným výsledkem atd. Jejich využití záleží vlastně jen na naší fantazii a tu my máme skoro nekonečnou, že? 😊 Když o tom teď tak rychle přemýšlím, hned mně vyskakuje před očima několik nápadů i do jiných předmětů (ale o nich bude zase až některý z dalších „ozobotích“ dílů). V jiných předmětech bych tedy viděl využití zase například při:
- hledání cesty při koloběhu vody v přírodě,
- hledání správných 'y/i' v nějakém textu,
- jízdě po potravním řetězci,
- jízdě po letopočtech ve správném pořadí,
- odhalování správných (anglických, německých) slovíček,
- třídění odpadků (tip Petry Boháčkové)
- skoro jakékoliv činnosti a napříč všemi předměty.
Pro všechny tyto a další případy by se vám mohly hodit prázdné šablony. Tak je tady máte… A přidávám ještě tabulku s barevnými „ozokódy“. 😉
No a pokud vás napadne ještě něco dalšího (konkrétního), napište to třeba do komentářů. Může to ostatním posloužit jako dobrá inspirace… 🤗
Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky. Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how i v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru.