
Dárek to byl i z jiného důvodu. Zrovna tyhle páťáky budu s největší pravděpodobností od příštího září „trápit“ další čtyři roky na matiku a tak jsem byl za tuhle příležitost opravdu celkem rád. Mohl jsem si je tak trochu oťukat, omrknout jejich pracovní morálku, zjistit návyky…prostě mohlo proběhnout s malým předstihem takové krátké seznámení s tím, že si pak v září nebudeme tím pádem tak cizí. 😊 I když je asi každému jasné, že za 14 dní člověk nezvládne zázraky…
Od nemocné kolegyně jsem dostal informace o tom, že by měli zrovna probírat (opakovat) zlomky, smíšená čísla a vyjádření části z celku. Začal jsem tedy přemýšlel, jak nejlépe to předvánočně, ale přitom efektivně (a snad i efektně) pojmout, no a během krátké chvíle bylo rozhodnuto – budeme „řádit“ s Ozoboty.
Páťáci s Ozoboty zatím nepracovali, takže první hodina, kdy jsme si je vzali do třídy, byla taková seznamovací. V krátkosti jsme si vysvětlili principy, na jakých Ozoboti fungují, zkoušeli jsme si kreslení čar a jízdu po nich, plnit s Ozoboty jednoduché úkoly (rozmístěte do šablony po celém papíru čísla od 1 do 10 a barevně spojte zvlášť sudá a zvlášť lichá čísla atd.)…prostě takové úvodní blbnutí.
No a potom už mohly přijít na řadu první pracovní listy… Jak už jsem psal o pár řádků výše, cílem bylo zopakovat (osvěžit si, znovu se naučit) hlavně
- převádění zlomků na smíšená čísla (a obráceně),
- vypočet částí z celku.
Vzhledem k nadšení, které provázelo úvodní hrátky, mi bylo jasné, že jakmile zůstanou Ozoboti na lavicích, bude se soustředěním problém. Stanovili jsme proto jasná pravidla a pro jistotu jsme první hodinu (další hodiny už to nebylo opravdu třeba) před každým výkladem odkládali Ozoboty na „centrální parkoviště“ (katedra). Teprve poté jsme rozebírali (opakovali) postup a ukazovali si na tabuli vše na konkrétních (pár) příkladech s barevným zvýrazněním důležitých kroků. To mělo ještě jeden bonusový „kantorský“ efekt – zůstalo to všem na očích. No a já mohl při následném procházení třídy (a kontrole práce s PL) vždy jen ukázat prstem na tabuli a nebo jít se žákem přímo k ní a znovu si vše na těchto příkladech vysvětlovat.
Jakmile bylo jasné, že je problematika pochopena, rozdal jsem POKYNY K PL a vysvětlili jsme si, co na tomto papíru najdou a jak s tím pracovat (zejména jsem upozornil na dodržení pořadí při plnění úkolů a jejich „odfajfkovávání“ v příslušném čtverečku). Pro jistotu jsme si ještě společně přečetli úkoly k PL č. 1 a já si dvěma namátkovými otázkami ověřil, že tomu všichni rozumí.
A pak už to šlo ráz na ráz… Pracovali jsme ve dvojicích a každá si jela svým tempem. A já jen rozdával jedničky a nové PL těm, co měli splněno a chodil tam, kde si mě podle pokynů volali a nebo kde to situace (a nedodržovaní pravidel) vyžadovala. 😉
Náhledy použitých pracovních listů vidíte v následující galerii…
Pravidla a postupy, které jsme si stanovili, většinou bez problémů všichni respektovali. Pár pokusů o „zrychlení“ celého postupu (a malé podvádění) se samozřejmě objevilo, ale důslednost a nekompromisní trvání na stanovených pravidlech se během chvíle postaraly o to, že další pokusy byly shledány zbytečnými (vlastně jen zdržovaly a oddalovaly ten okamžik, kdy si mohli vzít OZOBOTA a „hrát si“ s ním)…
Suplování v páté třídě a opakování zlomků a smíšených čísel s pomocí #Ozobot. Spousta počítání, spousta jedniček, ale i spousta radosti z těch malých potvůrek, se kterými je radost si hrát.🤩 A v pondělí pokračujeme...😃 #MatikaNaZŠ #Kantořina pic.twitter.com/RZ7O2gFzf9
— Vedmous (@vedmous) December 11, 2020
Dodatek
Protože se kvapem blížily Vánoce, poslední hodinu jsme matematiku odložili k ledu. Jenže s Ozoboty to bylo jiné, těch se páťáci zbavit rozhodně nechtěli. A tak jsme je na jejich přání využili ještě k hraní si ve vánočním duchu a sbírali s nimi dárky, mrkve atd. 😉
Týdenní "hrátky" s #Ozobot v 5. třídě (#matika) jsme dnes zakončili nematematicky.😊 Zlomky a smíšená čísla jsme odložili k ledu a naladili se stylově na vánoční notu...🙃 Jen mám takový pocit, že mě kolegyně, za kterou jsem celý týden suploval, v lednu asi uškrtí...😂#Kantořina pic.twitter.com/i5HhCuYqBe
— Vedmous (@vedmous) December 18, 2020
Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky. Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how i v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru.