V současné době se zdá, že realizovat některé školních aktivity je úplně nemožné. Záměrně píšu zdá se, protože na druhou stranu mě omezení nutí přemýšlet a dělat zaběhlé (dětmi oblíbené) činnosti jinak.

Dlouho jsem přemýšlela, jak letos prožijeme masopust – konkrétně masopustní týden plný radosti, hloupostí a maškar.

Míchání skupin dětí bylo zakázané, po škole fungoval omezený pohyb… no, pro masopust jediná možnost ZRUŠIT! 

Jenže já měla myšlenku, kterou jsem chtěla vyzkoušet (podotýkám, že letos mám prvňáčky). „Spojím lidovou tradici, památku UNESCO, využiji všechny moderní možnosti a budeme on-line. Tohle prostě půjde!“

Od myšlenky k realizaci jdu často cestou trnitou, ale na jejím konci bývá radost.

Co jsme všechno zvládli?

Pro realizaci masopustu vždycky propojuji učivo všech předmětů – i tentokrát jsme se připravovali v češtině, matematice, prvouce, hudební a výtvarné výchově. Všechny předměty jsem směřovala k závěrečnému cíli – našemu „filmu“. Ale taky jsem chtěla, aby v dětech zůstala hlavní masopustní myšlenka – všeobecná radost, veselí a obchůzka maškar. Velkou výhodou mi tak je práce na 1. stupni.

Masopustní průvod s Blue-Bot

Když jsme se seznamovali s tradičními maskami, které vždy k maškarám patří, tak jsem využívala masek zapsaných mezi nehmotné kulturní dědictví UNESCO – Masopust na Hlinecku a kniha Kamily Skopové: HODY PŮSTY MASOPŮSTY (je stále dostupná). 

Do průhledné čtvercové sítě pro  Blue-Bot jsem dětem připravila obrázky. S včelkami pracujeme ve dvojicích, tak si každá dvojice vylosovala, jaké masky a jak po sobě se do průvodu zapojí. Pro prvňáčky jsem volila jen tři masky, aby zvládli zadávat příkazy pro včelky . S vymýšlením obchůzky jsme si „hráli“ celý masopustní týden. Z počátku se nám nic nedařilo, ale na konci týdne jsme pomocí šipek obchůzku zvládli.

Příklad: Laufr – Ras – Kobylka.

Pokyny: Včelka začíná na Laufrovi, dojde k Rasovi a Kobylce. Cestou nesmí projít přes žádnou jinou maškaru.

Loutková obchůzka po vesnici – zelené plátno

Pro realizaci loutkové obchůzky, která vznikla díky aplikaci pro zelené plátno, jsme museli nachystat:

  • prstové loutky (VV a PČ)
  • říkadla (ČJ a HV)
  • bezpečnou stavbu pro zelené plátno (bylo potřeba se schovat i mít zelené celé pozadí) 

Pak přišel den natáčení – konečně s plátnem mohly pracovat děti a ne jenom paní učitelka. 🙂 Přiznávám, že s prvňáčky trochu náročná část – taková „velmi živá část“ celé mojí myšlenky. Řekla bych v masopustním duchu. 🙂

Živelné chození po obchůzce jsme zvládli a já měla poslední úkol – složit všechno dohromady tak, abychom si to opravdu užili.

Aplikace Green Sreen by Do ink  byla základní pomůckou, kterou jsem použila. No a pak stříhání, upravování a nahrávaní…pomocí Fotek v iPadu a iMovie.

Tak vznikl náš tradičně netradiční on-line Masopust 2021. 

V pracovním listu najdete lidová říkadla, která jsme rytmizovali a zvuk použili pro dokreslení průvodu masek. Šablony k prstovým loutkám dávám k dispozici pro roky příští…

Pracovní list

Ukázka pracovních listů, kam děti dokreslovaly obrázky (podpora čtení s porozuměním).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *