Znáte Učitelský summit? Že o něm slyšíte poprvé? Ale to je velká škoda… 🙃 Já na něj vyrážím z Vysočiny pravidelně už pěknou řádku let a ještě se mi nestalo, že bych z akce pořádané firmou 24U 🔎 odjížděl zklamaný nebo nenaplněný zážitky. Poslední dva roky si to užívám pravda trochu jinak než dřív, kdy jsem býval jeho součástí „jen“ jako účastník, ale i tak si troufnu říct, že podobnou akci (která bude zdarma) zaměřenou na využití iPadů ve výuce prostě budete těžko hledat. 😇
A letos se na summitu děly věci hned od samého začátku. 😃 Hned po příchodu jsem dostal visačku lektora a když se tak na ni koukám, vidím že mi bylo přiřazeno číslo 13. Nejsem pověrčivý, ale přiznám barvu, že červíček začal hlodat. A jak se později ukázalo, částečně oprávněně… 😉
Ale zpět k samotné akci. Dopoledne bývá ve znamení přednášek v hlavním sále a „potkávání se“ v předsálí. Tohle je vůbec jeden z obrovských benefitů podobných akcí. Poznáte stovky stejně zapálených kolegyň (a kolegů), se kterými můžete u výborného cateringu poklábosit prakticky o čemkoliv. Navíc tu máte skvělou možnost vést z očí do očí hovory s osobnostmi českého školství (přítomni byli např. Petra Boháčková, Iva Jelínková, Lenka Říhová, Jarmila Šiřická, Jitka Rambousková, Slávek Hora, Tomáš Kováč, Miroslav Staněk a mnozí další).
No a tady, přímo před zraky spousty jiných v cateringovém předsálí, si zařádila ona magická „třináctka“. Chvíli před obědem, v krátké pauze mezi klábosením, si jdu nalít džus, rozdělávám si pomerančové granini a…to mi přímo před obličejem bouchlo. 🥴😄 Výbuch jako když koukáte na dokument o nějakém gejzíru… Takže jsem měl kousky pomeranče nejen ve vlasech, v obličeji, ale pomeranč pokryl prakticky celou košili a část kalhot. Dokonce se dostal i trochu do batohu s iPadem, do visačky atd. No prostě byl všude. Během krátké chvíle jsem se proměnil v pomerančového lektora zralého tak akorát na infarkt… 🤯
Protože ale nejsem z cukru, jak se u nás říká, dal jsem se tak nějak do kupy a po obědě vykročil pravou nohou 🙃 do učebny matematiky. Co jsem tam šel dělat? Kromě jiného předávat na workshopu své zkušenosti s využitím iPadů a aplikací v hodinách matematiky. A protože jsme nestíhali (tedy abych byl korektní a přesnější, JÁ nestíhal 🙃), slíbil jsem dát prezentaci k dispozici právě tady na webu Kantořina. Prostě aby si všichni, třeba i ti, co jim nevyšel čas nebo byli na jiných workshopech, mohli v klidu vše (znovu) projít a prozkoumat. Takže, milí přátelé, slib tímto plním a ať vám prezentace dobře slouží a je pro vás přínosem… 😇
Pomocníci v matice & iPad
ANOTACE WORKSHOPU
Rádi byste něčím oživili hodiny matiky? Zařadili do nich něco nového, jiného, originálního nebo snad i zábavného? 🙃 Něco, co pomůže s procvičováním, názorností, zahřátím na provozní teplotu atp. a přitom by vás to nestálo zbytečně další množství sil? Pojďme si vyměnit zkušenosti a říct si pár tipů na aplikace, které mohou být nenápadnými pomocníky pro každého kantora matematiky. Workshop je vhodný zejména pro začátečníky.
A jak to celé dopadlo?
Myslím, že „prímově“. 😊 Až na tu anabázi s pomerančem… 😄 Takovéto akce mají obrovský význam, protože si můžete vyzkoušet různé aktivity a nabírat inspirace co hrdlo ráčí. Podtrženo a sečteno, pokud to se svojí učitelskou profesí myslíte opravdu vážně, rozhodně byste podobné akce měli mít příště v kalendáři a ještě k tomu barevně zvýrazněné a s vykřičníkem… 😉
A co konkrétně říct k mým workshopům? Z mého pohledu (a snad to tak cítili i všichni účastníci) šlo o moc příjemné setkání. S pohodovými lidmi dychtícími po nových poznatcích a inspiraci. Ale ono se není čemu divit – když jsou obě strany naladěné na stejnou vlnu, nebývá nikdy s ničím problém. Snad jen kdyby toho času bylo víc, aby se dala většina aplikací aspoň trošičku delší čas „osahávat“ a zkoušet. Jenže to by samozřejmě vyžadovalo úplně jiný koncept akce (tady nikdo nevěděl, kolik účastníků bude mít svůj iPad, jaké tam aplikace bude nebo nebude mít možnost doinstalovat atd. atd.).
A nebo to chtělo jinou strukturu workshopu. Což jsem se vlastně snažil vysvětlit vždy na jeho začátku – mohli jsme si ukázat jednu nebo dvě aplikace a „hrát“ si s nimi. Jenže… Vybrat takové dvě aplikace, které by vyhovovaly zároveň prvostupňovému, druhostupňovému i středoškolskému kantorstvu, to je skoro nemožné… Nebo aspoň mimo moje schopnosti… 🙄 Navíc, moje zkušenost říká, že je lepší dát tipy na více aplikací a krátce je popsat s tím, že tak máte mnohem větší šanci zaujmout něčím každého. A o to přece jde – aby si všichni odnesli do své praxe něco, co jim bude užitečné a pomůže jim… No a pokud se někomu některá aplikace zalíbí a bude mu vyhovovat, prostě si najde rád cestičku (samostudium, webinář, DVPP…), jak se s ní podrobněji seznámit… I čistě matematicky je tak větší pravděpodobnost, že nějaké „semínko“ potom vyklíčí a vzejde z něj užitečná rostlinka… 😎
Workshop 12 na #ucitelskysummit 2023: Naučte se od Pavla Špačka učit lépe matematiku s využitím aplikací na iPadu pic.twitter.com/mWvZe99eh7
— 24U s.r.o. (@24Usro) April 15, 2023
bylo moc fajn vás všechny vidět. Trpělivě jste naslouchali a leckdy i ukázkově spolupracovali a předávali vlastní zkušenosti. Za to vám patří poděkování. 😊 Takže díky a za rok třeba zase na viděnou... 🙂
P.S. Možná se to nezdá, ale i já díky vám nasál spoustu nové energie a dobil své už docela značně opotřebené vnitřní baterky. A co si budeme nalhávat, teď před koncem roku je každé takové dobití sakra potřeba... 😇
Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky. Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how i v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru.
Děkuji za celou společnost 24U za krásné shrnutí Učitelského summitu, pane Špačku. Děkujeme za Váš podíl na spokojenosti účastníků. Bylo znát z vyplněných dotazníků, že se summit líbil. Je to přesně tak, jak píšete – času by bylo třeba více, ale stejně se nejde zavděčit úplně všem, když se jedná o tak různorodé učitele. Takto se každý může v krátkosti seznámit s tím, co existuje za možnosti a dále už je na něm, co ho bude zajímat pro vlastní výuku podrobněji. Přejeme Vám i ostatním učitelům stále stejné nadšení předávat dětem své znalosti a zkušenosti moderními a záživnými metodami. Díky za Váš přínos letošnímu Učitelskému summitu!