
A jak probíhala samotná hodina? Kromě toho, že jsme “zabíjeli čas” sledováním prezentace o pravoúhlém trojúhelníku, tleskáním, kreslením a jiným blbnutím, které jsem vymýšlel za pochodu, rýsovali jsme do sešitu, hledali souvislosti atd. A kdoví proč, mnohokrát se při tom všem z osmáckého publika ozvalo: “To je ízi.” Nu dobrá, pomyslel jsem si, tak když je to tak “easy”, zkuste nějak srozumitelně vysvětlit, o co tady vlastně jde? Ale musí to pochopit i někdo, kdo v životě neslyšel (nebo to už zapomněl) o Pythagorově větě. Třeba váš mladší sourozenec, babička, děda, mamka, taťka…
“Žádný problém,” ozvalo se. A začaly se dít věci. Jedna skupinka si broukala písničku s anglickým textem (mimochodem tím nakazila celou třídu, takže si ji pak zpívali všichni), druhá si hrála s barevnými kostkami a foťákem, třetí si vzala zelené a červené samolepící papírky a všude je lepili, čtvrtá chytila videokameru a pořád dokola bylo slyšet jen: KLAPKA-STOP-TICHO!-KLAPKA-STOP… Prostě blázinec.
Ale co vám budu víc povídat, mrkněte se sami. Jak jsem na začátku naznačil, všechno jsem pečlivě dokumentoval. A o co tedy v hodinách matematiky vlastně šlo? Inu, zeptejte se Pythagora. Nebo našich osmáků…
ÚKOLY DO SKUPIN
Na co si dát pozor?
- Budete potřebovat hodně prostoru. Každá skupina vyžaduje svůj - náročné na dozor.
- Zvlášť u animací je potřeba myslet na to, že ji nevytvoříte za jednu (ba ani za dvě) hodiny. A hodně špatně se navazuje na práci v momentě, kdy se vrátíte druhý den a máte vše rozházené, protože ten „binec“ např. uklízečka nerozdýchala.
- Pomůcky je potřeba mít od začátku dobře promyšlené - nepodceňujte tedy přípravu.
- Princip animace je jednoduchý - fotí se jednotlivé snímky a nakonec se z nich vytvoří „film“. Je možné využít speciální aplikace (např. StopMotion) nebo prostě jen využijete možnosti např. Google fotek, které to automaticky taky zvládnou. Nakonec využijete nějaký videoeditor (třeba MovieMaker, iMovie...) a přidáte písničku (pozor na autorská práva) a titulky.
- Žádná skupina si nevybrala PŘÍBĚH. Možná jsem špatně motivoval, možná měli strach pustit se do toho kvůli náročnosti na přípravu a spojení matematiky s češtinou...
- Nevrhejte se do toho sami. Domluvte se s kolegy a kolegyněmi ve škole. Tenhle projekt má rozhodně mezipředmětový přesah (M, Inf, Čj, Aj, Hv, Vv, Pč...) a čím víc lidí přesvědčíte o jeho významu, tím lépe pro vás i pro žáky.
A jak to celé dopadlo?
Ač se žáci do toho ze začátku nemohli úplně dostat, postupně začalo převládat nadšení a zápal. Byla to pro ně taková první větší zkušenost s animací a vzhledem k tomu, že se ne vždy podaří vše na první pokus, byla to velká zkouška pro jejich nervy. A pro moje taky… 😉
Nicméně jejich práce měla nakonec velký ohlas nejen u nich samotných (za pochodu stále přicházely nové a nové nápady, vyráběli se nové pomůcky, přefocovalo se…), ale i u ostatních „obyvatel školy“, kteří se neustále pídili po tom, proč že jsou osmáci tak rozlítaní a nikdo k nim nesmí do třídy. A tím to neskončilo. Nakonec věhlas jejich práce překročil i hranice naší republiky, takže na závěr ještě přidávám video od našich přátel ze Slovenska, kteří se k nám se svou písničkou o Pythagorovi dodatečně taky přidali. Děkujeme!!!
Vystudoval učitelství matematiky a zeměpisu na MU v Brně. Již od studentských let ho fascinovaly počítače a jejich možnosti. Proto vždy hledal cesty, jak tyto technologie rozumně a efektivně uchopit. To ho dovedlo až k pravidelnému zařazování a využívání ICT ve vyučovací hodině jako běžné pomůcky. Aktivně se snaží dělit se širokým okolím o své know-how i v rámci skupiny GEG Uranium a na Twitteru.